Mi az a e-Learning?
Általánosan elismert és elfogadott definiciója nincs a szakirodalomban, bár kísérletek születtek a fogalom átfogó meghatározására.
A legpontosabb megfogalmazás szerint információs és kommunikációs technológiák révén egy virtuális térben történő oktatást jelent.
Olyan módszerek és alkalmazások széles körét foglalja magában, mint pl. a számítógépalapú oktatás, a Web-alapú oktatás, a vírtuális tanterem, a SKYPE és egyéb más lehetőségek.
Fontos a e-Learning távoktatás jellege.
Hatékonysága az alábbi tényezőknek köszönhető:
Multimédia
Az e-Learning-ben képek, filmek, hanghatások segítik a tananyag elsajátítását, amelyek különböző agyi központokat mozgatnak meg, így könnyebben megy a memorizálás.
Interaktivitás
Megvalósul az internet kétirányú , párbeszédes információ-cserét biztosító lehetősége. a tananyag és a tanuló közötti interaktivitás (kérdések, tesztek, interaktív feladatsorok, animáció) mellett a tanulók az oktatójukkal és adott esetben egymással is tudnak kommunikálni.
A hagyományos módszerekhez képest azért hatékonyabb, mert a tanuló bármikor beleszólhat a tanulás folyamatába.
Azonnali visszacsatolás
A kétirányú párbeszédben azonnali reakcióra, visszajelzésre számíthatunk. Így a félreértelmezett tananyag nem memorizálódik fölöslegesen.
Előnyei a hagyományos oktatáshoz képest:
Egyéni ütemezés
A legtöbb e-Learning programot bármikor el lehet kezdeni, a tanuló képességeinek megfelelő ütemben, sebességgel.
Gyorsaság
A tapasztalatok alapján így 50 %-kal gyorsabban lehet haladni, mint a hagyományos tanítási órákon.
Bárhonnan és bármikor elérhető
Nincsenek földrajzi határok. Az órákra bárhonnan és bármikor be lehet kapcsolódni.
Így azok számára is elérhetővé válik az oktatás, akik korábban sohasem tudtak erre időt szakítani.
Könnyen és gyorsan frissíthető
Az e-Learning tananyagot könnyű naprakészen tartani, mivel az új tananyagot csak fel kell tölteni a szerverre és máris használható.
Előnyök a tanulók, tanítványok számára:
-Mindenféle tanulási típusnak, stílusnak megfelelő érdekes
programok, interaktív könyvek, feladatsorok, feladatlapok,
melyek motiváló hatásúak
-A tananyag kiválasztásánál az egész világháló
rendelkezésre áll
-A tanítás a rendelkezésre álló eszközök, tananyagok
felhasználásával sokkal színesebbé, érdekesebbé tehető
így a tananyag sokkal hatékonyabban adható át, mint a
"sima" szöveg-alapú oktatás során
-Mélyebb interaktivitás, hatékonyabb memorizálás
-Tanulás saját ütemezésben, saját sebességnek
megfelelően
-A tanuló, tanítvány bárhol, bármikor tanulhat, ez a
módszer kellő rugalmasságot biztosít
-Idő és utazási költséget takaríthatunk meg
-Fejleszti az informatikai és az internettel kapcsolatos
jártasságokat, készségeket
Hátrányok:
-A számítógéppel nem rendelkező tanítványok kiszorulnak a
képzésből
-Technikai vagy működésbeli problémák léphetnek fel a
tanítás során (pl.: vihar hatása)
-Az INTERNET elérése nem mindenhol megoldott
(pl.: olyan országokban, ahol magas hegyek vannak)
-Alapfokú számítástechnikai ismeretek szükségesek hozzá
-A személyes kapcsolat többek számára hiányozhat, így
kevés lehet a motiváció az önálló tanulásra
-A teljesítménymérés nem mindig objektív
(Lásd még: Tanulás SKYPE-on)